Støtteuttalelse til klubb Telenor Telecom Solution 20.01.2006, 18:15

EL&IT Forbundet, klubb Telenor Kundeservice gir sin fulle støtte til Klubb Telenor Telecom Solution i kampen om å stoppe outsourcing av feltdriften i Norge.

Driften av telenettet i dag er kanskje den viktigste delen av vår infrastruktur, når det gjelder kommunikasjon. Telenettet må til en hver tid være driftsikkert, nettopp derfor må det fokuseres mest på sikkerhet, og ikke bare på kostnader.
I krisesituasjoner er vi totalt avhengige av at kommunikasjonen fungerer optimalt, nettopp derfor er det ekstremt viktig at dette ligger under offentlig kontroll og styring gjennom Telenor, majoritetseid av staten.
Tekst: Tore Vi vil nok en gang presisere at Telenor MÅ brukes som et distriktspolitisk virkemiddel. Her snakker vi om ca 400 viktige arbeidsplasser rundt om i distrikts Norge.
De ansatte innenfor feltdriften opplever at en outsourcing kan medføre at de står i fare for å miste arbeidet, og/eller få redusert sine lønns og arbeidsvilkår.
Vi i Telenor Kundeservice har erfaring fra tidligere utsalg/outsourcing av 3 geografiske enheter i 2002, to av disse er nedlagt i dag.
Telenor må her vise god personalpolitikk - og stanse sine planer om outsourcing.
Vi minner om Soria Moria erklæringen, hvor regjeringen har sagt at de vil føre en aktiv eierskapspolitikk, de skal opprettholde aksjemajoriteten i viktige selskaper som bl.a. Telenor.
Her må regjeringen ta ansvar og få stoppet outsourcingen av feltdriften i Telenor.
Med Staten som hovedaksjonæreier må regjeringen gripe inn og vise at de står for sine valgløfter om aktivt eierskap.

Astri Skare
Leder