Outsourcing av Felttjenestene? 12.02.2006, 22:13

En eventuell outsourcing av driften av telenettet har vært omtalt i ulike media i lang tid. EL & IT Forbundet har etter at dette ble omtalt aktivt prøvd å påpeke de uheldige konsekvenser et slikt vedtak vil kunne medføre for konsernet og for ansatte i Telenor.

Som eksempler på dette kan nevnes:

- redusert kontroll over viktig infrastruktur i Norge
- redusert beredskap i krisesituasjoner
- bortfall av distriktsarbeidsplasser
- reduserte godtgjørings- og arbeidsvilkår for de berørte ansatte
- å gjøre ytterlige flere ansatte om til en vare som kjøpes vil svekke jobbtryggheten hos berørte ansatte.
- Telenors omdømme som en bidragsyter til et brutalisert arbeidsliv vil forsterkes.
- muligheten for kortsiktig økonomisk gevinst prioriteres fremfor hensynet til egne ansatte og konsernets øvrige mål

EL & IT Forbundet har samtidig utfordret regjeringen til å føre en aktiv eierpolitikk med ny politisk kurs i tråd med egen Soria Moria erklæring.

Tekst: Tore Telenor har i lang tid hatt anledning til å reversere/ avkrefte eventuelle planer om outsourcing av Felttjenestene. EL & IT Forbundet beklager at konsernledelsen har valgt å sette hensynet til ansatte til side, samtidig som de velger å se bort fra den største eiers interesser så langt.

EL & IT Forbundet vil med uforminsket styrke fortsette arbeidet med å prøve å forhindre utsetting av driften av telenettet som er det beste for de ansatte, samtidig som Telenors langsiktige interesser blir ivaretatt.

Helge Enger
Hovedtillitsvalgt Nordic