Omorganisering og bemanningsreduksjoner i Consumer 12.04.2010, 22:41

Det ble avholdt drøftingsmøte 7. april 2010 vedrørende administrasjonenes forslag til omorganisering og bemanningsreduksjoner i Divisjon Consumer Norway, Kundeservice - sentralstab på Fornebu.

I den forbindelse har vi følgende kommentarer:

• EL & IT Forbundet etterlyser en økonomisk analyse som rettferdiggjør denne organisatoriske endringen.

Tekst: Tore • EL & IT Forbundet hevder at kostnadsreduksjon på 6 % for 2010 er et urimelig krav – sett i lys av turnover – sykefravær og prisstigning i året som er gått. Vi stiller oss undrende til manglende vilje til å tenke nytt og kreativt – og at fokuset i kundeservice ligger på besparelser og reduksjoner i stedet for å finne alternative områder som kan gi ny og bedre inntjening for Kundeservice og Telenor. EL & IT Forbundet finner det betenkelig at slike krav settes – og blir et styringsparameter.
• EL & IT Forbundet er kritisk til at Utviklingsavdelingen i nåværende form legges ned og blir en del av Drift og Utvikling. Vi hevder at forbedringsarbeid og utviklingstiltak blir salderingsposter i Kundeservice.
• EL & IT Forbundet er kritisk til økt bemanningspenn for gjenværende leder som nå skal håndtere både 1. og 2. Linje.
• EL & IT Forbundet presiserer viktigheten av en kontinuerlig kontakt og oppfølging mellom Kundeservice og Operations.
• EL & IT Forbundet presiserer viktigheten av at strategiarbeidet i Kundeservice må forankres i grunnorganisasjonen.
• EL & IT Forbundet forventer en avklaring i løpet av kort tid i forbindelse med felles systemportefølje.
• EL & IT Forbundet krever ansiennitetsprinsippet ved nedbemanning skal følges.
• EL & IT Forbundet hevder at stadige endringer og nedbemanninger av denne art vil på sikt medføre usikkerhet blant de ansatte – samt demotiverte medarbeidere og med dette gi høyere sykefravær.
• EL & IT Forbundet krever at kontrakter med midlertidige og innleide/konsulenter avvikles før fast ansatte sies opp.
• EL & IT Forbundet krever at overtidsforbruk (betalt og ikke betalt) holdes på et absolutt minimum.
• EI & IT Forbundet krever at ekstern rekruttering, inklusive innleie, ikke skal finne sted så lenge det foreligger overtallighet
• EL & IT Forbundet er sterkt kritisk til at ansatte i svangerskapspermisjon blir definert som overtallig. Vi krever at dette ryddes opp i omgående.

Ved spørsmål, ta kontakt med undertegnede:

Astri Skare Divisjonstillitsvalgt Telenor Consumer tlf 913 00213