EL&IT Forbundet

Valg


Lover og avtaler »

Nyttige linker »

Info 08 -13 Status virksomhetsoverføring 19.03.2014, 22:23

STATUS, VIRKSOMHETSOVERFØRING FRA TELENOR NORGE TIL ACCENTURE SERVICES AS
Etter vedtak om virksomhetsoverføringen til Accenture i slutten av september har EL & IT Forbundet i Telenor deltatt på flere informasjonsmøte og drøftingsmøte med Accenture. Vi har i hele prosessen hatt fokus på å få på plass avtalte vilkår i Accenture Services AS og at flest mulig av de berørte skal tilbys faste stillinger med utgangspunkt i dagens mønstringssted.

I tillegg har tillitsvalgte bistått enkeltmedlemmer i møter med både Telenor Norge og Accenture der det har vært behov for dette.

Mye av innholdet i infoen er kjent for dere, men dette er et forsøk en oppsummerende status og litt om hva som må skje videre.

Her er en oversikt over vilkår i Telenor Norge og hva Accenture Services i drøftinger har forpliktet seg til å videreføre etter virksomhetsoverføringen.

Individuelle betingelser som er likeverdige:


Betingelser Ulikheter/Likheter
Årlig ferie Likt i ACN og Telenor
Oppsigelsestid Likt i ACN og Telenor
Velferdspermisjon Likt i ACN og Telenor

Betingelser som avviker fra Accenture standard og hvordan dette er planlagt håndtert ved overføring:

Betingelser Ulikheter Løsningsforslag
Arbeidstid ACN: 40 timer inkludert lunsj
Telenor: 37.5 timer ekskludert lunsj Beholde 37.5 timer per uke, ekskludert lunsj.
Fleksibel Arbeidstid Telenor: kan overføre neg/pos timer innenfor en måned Den enkelte holder oversikt over neg/pos timer.
Overtidskompensasjon ACN: 50%
Telenor: 50%, 100% etter kl 20 og 150% på helligdager Beholde Telenor standard.
Overtidsdivisor ACN: 1950 timer
Telenor: 1850 timer Beholde 1850 timer.
Overtidsmat Telenor: 150,- nok etter 2 timer
ACN: Refusjon for mat etter 3 timer Beholde Telenor standard.
Hjemmevakt Kompensasjon er omtrent det samme Beholde Telenor standard.
Helligdager/Ekstra fridager Telenor: 2 dager, i tillegg til 3 timer i Påsken, og i romjulen Beholde Telenor standard.
Turnus/Skiftarbeid Hvis turnus/skiftarbeid, beholde Telenor standard.
Diettgodtgjørelse ACN: Etter Statens satser
Telenor: Etter Statens satser, nattillegg utenlands begrenset til kr 400. Accenture standard
Lønningsdag ACN: 25. hver måned
Telenor: 15. hver måned Lønningsdag på 25. Informere de ansatte så tidlig som mulig. Mulighet for forskuddsbetaling om nødvendig.
Feriepenger Accenture: Mai
Telenor: Juni Feriepenger utbetalt i mai. Informere de ansatte så tidlig som mulig.
Lønnsvurdering Accenture: 01.09
Telenor: 01.04 Sentrale og lokale oppgjør hvert år. Grunnlønnsjustering 01.04.

Foreldrepermisjon, inkludert adopsjon ACN: Inntektsbegrensning på 12G
Telenor: Ingen inntektsbegrensning Beholde Telenor standard.
Bil-, avis-, og andre goder ACN: Ingen slike ordninger
Telenor: Noen individuelle ordninger Lønnskompensasjon vil bli avtalt med den enkelte.
Militærtjeneste ACN: Betalt permisjon for årlige repetisjonsøvelser.
Telenor: 1/3 årslønn for førstegangstjeneste. Full lønn for repetisjonsøvelser opp til en måned. Beholde Telenor standard.

Accenture har innskuddspensjon for alle ansatte. Accenture bidrar med 5% for lønn mellom 1 og 6 G, 8% for lønn mellom 6 og 12 G. En tolvtedel av sparebeløpet betales hver måned til den enkeltes pensjonskonto, hvor det blir investert i aksje- og rentefond etter den ansattes anvisninger. Det er ingen bidrag fra den ansatte. Ytelsespensjonsavtalen i fra Telenor vil fra overføringstidspunktet opphøre, og du vil få en fripolise fra Telenor Pensjonskasse.
Du vil bli med i Accentures standard pensjonsavtale (innskuddspensjon) fra samme tidspunkt.

Øvrige opplysninger og vilkår knyttet til prosessen:

1. Bakgrunn - utfordringer

Etter outsourcing av de avtalte AM- og AD-tjenesten fra Telenor til Accenture, vil en stor del av tjenestene bli levert fra et offshore Service Delivery Center i India. Dette innebærer at det vil være et gap mellom behov for ressurser i Norge og den kapasiteten som er overført fra Telenor.

Telenor har identifisert ca 105 som berøres av virksomhetsoverdragelsen. Målet for Accenture er å finne arbeid til flest mulig av disse.

Det planlegges derfor med en restrukturering i forbindelse med overføringen. Prosessen og restruktureringen vil etter planen bestå av følgende elementer:
– tildele roller i leveranseorganisasjonen i Norge
– tilbud om ledige stillinger i Accenture AS
– tilbud om sluttavtaler til dem som ikke har langsiktig rolle i leveranseorganisasjonen eller prosjektpoolen i Accenture Services AS eller i Accenture AS
– i siste instans oppsigelse, dersom nødvendig

2. Forslag til prosesser

Prinsipper for innplassering i langsiktig leveranseorganisasjon og tilbud om ledige stillinger i Accenture AS

• Alle som overføres vil bli overført til Accenture Services AS og fortsette i sin nåværende rolle for en periode i leveranseorganisasjonen overfor Telenor.
• Identifisering av hvem som fyller langsiktige roller i leveranseorganisasjonen og hvem som kan tilbys ledige stillinger i Accenture AS starter under overføringsprosjektet. Dette skjer gjennom en kompetansekartlegging som omfatter alle som er berørt av virksomhetsoverdragelsen. Kompetansekartleggingen består av selvskåring av kompetanse, dokumentering av erfaring og roller og individuelle samtaler. Denne prosessen vil være det viktigste grunnlaget for innplassering i roller i Accenture Services AS og identifisering av stillinger Accenture AS.
• Fagforeningene vil bli informert om det samlede utfallet av prosessen
• Bekreftelse på langsiktig rolle i leveranseorganisasjonen i Accenture Services AS vil bli sendt ut før overføringen.
• Tilbud om stilling i Accenture AS blir sendt ut før overføring. Tilbudet baseres på at kvalifikasjonene passer til det langsiktige behovet Accenture har.
• Personer som får tilbud om stilling i Accenture AS kan velge å beholde sitt ansettelselsforhold i Accenture Services AS. De vil da gå inn i en prosjektpool i Accenture Services og få mulighet til å delta på prosjektene i Accenture AS overfor andre kunder enn Telenor. Stillingene i prosjektpoolen bygger på at Accenture AS har langsiktig behov for kompetansen.
• De ansatte som ikke har fått tilbud om varig rolle overføres sammen med de andre. Accenture fortsetter å vurdere mulige langsiktige roller for disse.
Utvelgelseskriterier

Tildeling av langsiktig rolle i leveranseorganisasjonen skjer etter følgende prinsipper

• Kvalifikasjoner;
• Kompetanse/ferdigheter
• Utdanning
• Erfaring
• Personlige egenskaper
• Ansiennitet
• Andre forhold - f.eks. sosiale hensyn

Sosiale forhold vil gi utslagsgivende effekt hvor kompetansen er tilstrekkelig for rollen.
Ansiennitet vil gi utslagsgivende effekt , der kandidater ellers står likt.

Tilbud om sluttavtaler

Når det er klart om det er overtallighet i Accenture Services AS, vil det bli gitt tilbud om sluttavtaler til dem som ikke
• er innplassert i leveranseorganisasjonen,
• har en langsiktig rolle i Accenture AS eller Accenture Services AS
• eller har fått tilbud om en tilsvarende stilling i Accenture Services AS

Målet er å gjøre de nødvendige organisasjonstilpasningene ved hjelp av én prosess med sluttavtaler og at denne prosessen kommer raskt etter overføringen. Det antas at prosessen vil starte i begynnelsen av januar 2014. Den tidlige starten vil imidlertid trolig nødvendiggjøre at flere må arbeide hele eller deler av oppsigelsestiden.

Ansatte som er på lønnet permisjon og ikke har en langsiktig rolle, kan søke om sluttavtale. Ved avtale, vil oppsigelsesperioden starte ved utløpet av permisjonen.

Avtalen vil bli dokumentert og signert av begge parter. Dersom den ansatte blir fritatt for arbeidsplikt i hele eller deler av oppsigelsestiden vil dette framgå av avtale
Accenture har akseptert å bruke Telenors sluttavtale.


EL & IT Forbundets merknader i drøftingene:

DEL 1: Personaloverføring til Accenture

De temaene som er behandlet i dette punktet er ikke utfyllende. De endringer som ACN signaliserer så langt er ikke urimelige om resten av dagens avtalte vilkår kan nedfelles i særavtale eller særavtaler på i bedriften etter at overenskomst er opprettet.

Når det gjelder medarbeidernes lokalisering i dag og i framtiden så er det av stor betydning at ACN finner konstruktive løsninger for de som ikke fortsetter på Telenor kontrakten.

DEL 2: Restrukturering i forbindelse med outsourcing

Prinsipper for innplassering i langsiktig ………
Til flere av kulepunktene i dette avsnittet viser vi til vårt standpunkt når det gjelder utvelgelseskriterier. Til siste kulepunkt så ser EL & IT Forbundet at det kan stilles spørsmålstegn på grunnlaget for virksomhetsoverføringen i slike tilfeller. Dette må den enkelte berørte ta stilling til.

Til Utvelgelseskriterier:
- EL & IT Forbundet vil presisere at kun reelt bortfall av arbeid kan gi overtallighet.

- Utvelgelsesområdet er hele bedriften (den juridiske enheten) uavhengig av intern organisering og geografi.

- Utvelgelseskriterier skal være ansiennitet.
En arbeidstaker med lengre ansiennitet skal ha fortrinn så sant vedkommende med rimelig etterskolering kan dekke en annen stillings kompetansekrav. Ved store ansiennitetsforskjeller skal man legge inntil 24 mnd. etterskolering til grunn. Realkompetanse/erfaringskompetanse må ses på lik linje med formell. Sosiale forhold kan endre rekkefølgen.

EL & IT Forbundet i Telenor presiserer at all ansiennitets fravikelse skal drøftes jmfr. Hovedavtalens § 9-12. All relevant informasjon skal foreligge i god tid før drøftingene gjennomføres. Slike drøftinger og endringer av utvelgelsen som følge av disse, skal være gjennomført før de berørte ansatte blir informert. (Gjeldende hovedavtale i Telenor og samme hovedavtale som er krevd for Accenture Services AS)
EL & IT Forbundet krever å få utlevert ansiennitetsliste på alle ansatte i de aktuelle selskapene.

EL & IT vil på det sterkeste gå imot begrepet «personlige egenskaper» som et kompetanse- og utvelgelseskriterium. Dette er svært subjektivt og bidrar til å ødelegge tillitten til de som står for utvelgelsen, og gjennom det tilliten til hele prosessen.

- Varslings- og drøftingsplikten etter AML § 15.2 inntrer når det er snakk om 5 oppsigelser i tillegg til sluttpakker. Det er også brukt begrepet «vurderer å gå til masseoppsigelser». Saken er etter EL & IT Forbundets oppfattelse underlagt varslingsplikt idet sannsynligheten for at et større antall kan miste jobben..

Sluttpakker:
Angående størrelse på sluttpakker til arbeidstakere så er det en uklarhet i henvisningen til vilkår for 56 – 58 år. Personer i denne alderen kan velge mellom ansiennitetspakke eller alder. Alder gir 12 mnd.

Parts -og avtaleforhold etter virksomhetsoverføringen

EL & IT Forbundet har krevd overenskomst i Accenture Services AS.
I tillegg er det avgjørende viktig at vilkår som Accenture Services nå har signalisert videreført, kan nedfelles i særavtaler på bedriften etter at overenskomst er opprettet.

For å kunne gjennomføre dette må det etableres et partsforhold i Accenture Services AS snarest mulig etter 1. desember ved at dere velger en hovedtillitsvalgt med vara. Vi bistår med å arrangere et valgmøte hvis dette er ønskelig og vi lover også bistand og rådgiving til de som tar på seg et slikt verv i tiden fremover.

Med vennlig hilsen
Per Gunnar Salomonsen
Konserntillitsvalgt

Tekst: Tore

 

  Annet fra Info fra Konserntillitsvalgt
23.04.2014 Info 03 -14 GSS legger ned avdeling i Bodø
23.04.2014 Info 02 -14 GSS kvitter seg seg med ansatte
27.03.2014 Info 01 -14 TGSS AS planlegger å legge ned i Bodø
19.03.2014 Info 11 -13 Juleinformasjon
19.03.2014 Info 10 -13 Omvalg Styrer og Bedriftsfors. nr 2
 



Distrikter og klubber »








Unidata © 2003-2024