EL&IT Forbundet

Valg


Lover og avtaler »

Nyttige linker »

Mulig outsourcing av Feltservice 27.01.2006, 23:43

Årsmøte i Avdeling Nord i Klubb TTS i EL&IT Forbundet den 24.01.2006 har registrert at Telenor vurderer å outsource Feltservice, enheten som har ansvaret for fysisk drift, utbygging og vedlikehold av telenettet. Feltservice er den siste og eneste landsdekkende tilstedeværelse Telenor har som kan sikre rask og effektiv aksjon ved feil og driftsproblemer i Telenettet.

Årsmøtet er sterkt imot ei outsourcing av driften av Telenettet på grunn av:

Tekst: Tore -Outsourcing betyr at de ansatte blir en vare man kjøper inn fra en underleverandør, man slipper unna ethvert ansvar som arbeidsgiver.
-Det er snakk om en gruppe arbeidstakere som har jobbet hele sin yrkeskarriere i bedriften og vist en enestående lojalitet og arbeidsinnsats, en innsats som man ikke kan fastsette verdien av i en økonomisk beregningsmodell men som snart vil vise seg dersom personalet kastes ut av bedriften og skal kjøpes tilbake fra en ekstern leverandør.
-Telenor opptrer kynisk som arbeidsgiver. Avdelinga er kjent med at aktuelle underleverandører blant annet har vesentlig dårligere pensjons- og forsikringsordninger enn Telenor og ingen seniorpolitikk. Ved å kvitte seg med Feltservice fraskriver Telenor seg et selverklært ansvar for å ta vare på eldre arbeidstakere og skjerme dem mot oppsigelser. I dette tilfellet et 70-talls personer.
-Telenettet er en grunnleggende og samfunnsviktig infrastruktur som ligger til grunn for all telefon-, mobil- og datakommunikasjon. Feltservice har dessuten ansvaret for driften av TV- og radiokringkasting og kystradiokommunikasjon.
-Sårbarhetsutvalget har pekt på at kommunikasjon vil være den viktigste infrastruktur for samfunnet i en nød- eller krisesituasjon.
-Det er betenkelig at Telenor vurderer å privatisere den operative drift og kontroll over samfunnsviktig infrastruktur. Ved alvorlige feil og i krisesituasjoner er det særlig viktig at eier har oversikt og kompetanse og kan styre nødvendige ressurser.
-Hendelser som gasskonflikten mellom Russland og Ukraina viser hvilket pressmiddel kontroll over samfunnskritiske funksjoner kan være for å oppnå økonomiske fordeler.
-Det er urealistisk å forvente økonomiske gevinster ved ei outsourcing. Lojalitet og engasjement for bedriften forsvinner og kompetansen forvitrer fort.

Før ei eventuell outsourcing må alle forhold kartlegges. Med den opptreden som Telenor synes å vise er det nødvendig å reise en politisk debatt omkring eierskap og ansvar for driften av telenettet. Telenor synes å ville sette hensynet til kort profitt foran ansvaret for samfunnsviktig infrastruktur. Den manglende vilje og evne til å ta på alvor de utfordringer som ligger i å eie og drifte en sikker og samfunnstjenlig infrastruktur må få følger for Telenors rett til å forvalte denne.

Avdelinga er sterkt kritisk til en ledelse som ikke ser ut til å ha andre svar på utfordringene enn outsourcing, outsourcing og atter outsourcing


 

  Annet fra Nyheter
19.12.2019 EL&IT Forbundet Fagforening Tele- og Data Vestland
20.02.2017 Nedbemanninger i Telenor Norge -Tech og Fixed & TV
16.11.2016 Nedbemanning i Telenor Norge - Divisjon Business
24.10.2016 Dramatiske nedskjæringer i Telenor
24.08.2016 Norgesinfo nr 7 - Tata Consultancy Services
 



Distrikter og klubber »








Unidata © 2003-2024