EL&IT Forbundet

Valg


Lover og avtaler »

Nyttige linker »

Veivalg i Operations – korrekt eller IKKE korrekt 22.02.2006, 12:55

Denne artikkelen ble også oversendt Telenor slik at de kunne legge den ut på intern wb - @work - dette ble avvist av Telenor da man ikke vil informere mer om saken før særlige grunner tilsier det. Artikkelen er et motsvar til administrasjonens påstander om hva som er korrekt ikke korekt i saken "veivalg i Operations".

Direktør O. Schei i Nordic/Operations har på Telenors interne nett 20. februar informert om veivalg i Operations.
Han informerer om at det forhandles med eksterne entreprenører om virksomhetsoverføre noen enheter for så å kjøpe tjenester tilbake. Med andre ord outsourcing av noen enheter som i dag er i Operations.
Grunnen til dette innlegget er noen punkter i hans redegjørelse som ikke kan bli stående ukommentert.
Les også innslaget på Telenor sin Portal fra Oddbjørn Schei her
Han sier: ”Det er ikke korrekt at en eventuell endring vil medføre at et stort antall arbeidsplasser nedlegges. Dersom en virksomhetsoverføring blir besluttet, vil Telenor ivareta medarbeidere som overføres på best mulig måte og innenfor gjeldende regelverk.”
Direktøren bruker generelle vendinger i sitt syn. Jeg vil hevde at en outsourcing av eksempelvis Feltservice tvert om med stor sannsynlighet vil medføre at mange av de berørte vil miste jobben. Det ligger i Telenors målsettinger med en slik prosess. Hvordan direktøren skal ivareta medarbeidere etter at de er overført som medarbeidere, burde vært nærmere presisert. Det ligger ikke i ”gjeldende regelverk” at de medarbeiderne som outsources fortsatt skal bli ivaretatt av gammel arbeidsgiver, snarere tvert om.


Tekst: Tore Fremtidige kutt vil så langt det er mulig bli lagt på underleverandørene, medarbeiderne fra feltservices nye arbeidsgiver. Ikke minst fordi det internt i Telenor på det tidspunktet vil bli mindre konfliktfylt å ta kuttene eksternt isteden for på egne ansatte. Outsource de feltservice medarbeiderne er eksterne og ikke lenger egne ansatte
Schei sier videre at de aktuelle entreprenørene har ordnede forhold, tariffavtaler osv. Etter det EL & IT Forbundet i Telenor kjenner til så har alle dårligere pensjons- og forsikringsvilkår. Det er bare et mindretall som har tariffavtaler som omfatter EL & IT Forbundets medlemmer i f. eks Feltstyrken.
Sist men ikke minst utalte Schei at eksterne leverandører lenge har utført den type oppgaver som vurderes outsourcet. Dette har skapt reaksjoner i Feltstyrken. De benekter at eksterne entreprenører har utført ”Feltservicearbeid” i sin helhet for Telenor. Eksterne har kun kompetanse til å utføre et fåtall av de oppgavene som feltstyrken utfører. Om de gjør det for andre vites ikke, om de har utført deloppdrag for Telenor kan godt være. Deloppdrag er nå deloppdrag. Det EL & IT Forbundet er opptatt av er evnen og muligheten til å dekke hele spekteret, og at Telenor er sikret dette i krisesituasjoner.

EL & IT Forbundet i Telenor
Per Gunnar Salomonsen
Konserntillitsvalgt


 

  Annet fra Nyheter
19.12.2019 EL&IT Forbundet Fagforening Tele- og Data Vestland
20.02.2017 Nedbemanninger i Telenor Norge -Tech og Fixed & TV
16.11.2016 Nedbemanning i Telenor Norge - Divisjon Business
24.10.2016 Dramatiske nedskjæringer i Telenor
24.08.2016 Norgesinfo nr 7 - Tata Consultancy Services
 



Distrikter og klubber »








Unidata © 2003-2024