EL&IT Forbundet

Valg


Lover og avtaler »

Nyttige linker »

Samordning av arbeidsoppgaver i KS-09000. 05.11.2007, 16:06

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil har vært i drøftingsmøte med ledelsen i KS-09000. Vi drøftet følgende; Ledelsen ønsker å samle alt skriftlig arbeid som i dag ligger i kundefront KS-09000, til en enhet i Oslo, som da blir omgjort til en ren 2. linje enhet/support i KS-Privat.
Lokasjonene Bardu, Finnsnes og Gol vil få telefonsvaring som arbeidsoppgave på full tid.
Rørvik vil ha telefoni og epost som sine arbeidsoppgaver.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil er sterkt uenig i denne organisatoriske endringen. All erfaring tilsier at rendyrking av arbeidsoppgaver fører til økende sykefravær og høyere turnover samt kompetansetap.

Tekst: Tore Tidligere undersøkelser viser at det er summen av produksjonsmål, antallet telefonsamtaler, stadig gjentatte arbeidsoppgaver og mangelen på pauser som var de viktigste årsakene til helseplager blant de ansatte.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at dette vil medføre økte kostnader for Kundeservice. Dette grunnet bl.a. tap av kompetanse samt demotivering av medarbeidere som mister sine arbeidsoppgaver og økt behov for opplæring.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at det er meget uheldig med rendyrking av arbeidsoppgaver i de ulike enhetene i Kundeservice. Dette medfører lite og ingen variasjon av arbeidsoppgaver, som igjen fører til økende turnover og kompetansetap.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at rendyrking av enheter i Kundeservice oppleves diskriminerende og ekskluderende. Vi er i tillegg bekymret for tilrettelegging av arbeid for ansatte ved eventuelle plager – sykdom osv.
Vi vil i tillegg hevde at dette vil øke slitasjen på den enkelte ansatte på sikt.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at stadige endringer i de ulike miljøene, vil skape unødvendig uro og misnøye blant de ansatte.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at overføring av personell fra Telenor Mobil til TTS er å betrakte som en stillingsendringsoppsigelse.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil krever at innplassering i ny organisasjon skal baseres på frivillighet.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil krever at berørt personell som endrer arbeidstid, herunder turnus, skal kompenseres for dette.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil krever at særegne rettigheter fra tidligere arbeidsgiver videreføres i ny arbeidsgiver.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at denne organisasjonsendringen ikke legger til rette for en god seniorpolitikk i Telenor.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil hevder at administrasjonen bruker erfaringstall fra KS-05000 i denne organisasjonsendringen som ikke er sammenlignbare med KS-09000.
F. eks sykefravær, turnover pga ulik arbeidsform.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil er kritisk til at risikovurderingen ikke var framlagt i drøftingsmøte og er heller ikke behandlet i Telenor Mobil sitt AMU. Dette må gjøres før evt. avgjørelse. Ny tidsplan for evt. gjennomføring må korrigeres.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil viser til AML § 4-2.
”Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling ”
og hevder at Telenor Kundeservice ikke ivaretar intensjonen i denne paragrafen som er forsterket i ny AML av 2005.
Paragrafens punkt d - i utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal:
arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver.

EL&IT Forbundet Klubb Telenor Mobil oppnådde enighet med adm. om følgende:

• Endringen vil ikke medføre overtallighet

• Endringen vil ikke medføre lokasjonsendringer for ansatte

• God informasjon må gis til alle berørte ansatte

• Dersom ansatte i KS-O ønsker å følge oppgavene sine til andre kundesentre, skal det legges til rette for det

• Det skal gjennomføres omstillingssamtaler med alle ansatte som blir berørt av endringen for å kartlegge og imøtekomme ønsker fra ansatte der dette er mulig

• Ansatte kan ha med seg tillitsvalgte inn i omstillingssamtalene dersom de ønsker det

• Alle ansatte som går over til nye arbeidsoppgaver skal sikres en tilstrekkelig og grundig opplæring

• Medarbeidere midlertidig i andre oppgaver eller i permisjoner skal ivaretas av ny organisasjon og sikres en god behandling

Det enkelte medlem oppfordres til å ta kontakt med lokal tillitsvalgt om det er spørsmål rundt disse problemstillingene.

Tore Haugland - Leder



 

  Annet fra Nyheter
19.12.2019 EL&IT Forbundet Fagforening Tele- og Data Vestland
20.02.2017 Nedbemanninger i Telenor Norge -Tech og Fixed & TV
16.11.2016 Nedbemanning i Telenor Norge - Divisjon Business
24.10.2016 Dramatiske nedskjæringer i Telenor
24.08.2016 Norgesinfo nr 7 - Tata Consultancy Services
 



Distrikter og klubber »








Unidata © 2003-2024